ארגוני החברה האזרחית מזהירים: "לא קיבלנו אגורה שחוקה"

ארגוני החברה האזרחית מזהירים:"בסוף לא יישארו עמותות והשיקום יעלה מאות מיליארדים". האוצר: בעוד 9 ימים ניתן יהיה להתחיל להגיש בקשות לסיוע; היו"ר תומא סלימאן הזהירה: אם חלק ניכר מהארגונים ייעלמו מהנוף של המגזר השלישי אז הממשלה תצטרך למלא את מקומם

הוועדה המיוחדת לרווחה ועבודה, בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן, קיימה היום בצהריים דיון שעסק בסיוע לעמותות המגזר השלישי, בכדי למנוע קריסתן. היו"ר תומא סלימאן פתחה ואמרה כי היעדר תקציב מאושר ומצב החירום במשבר הנוכחי עלולים להוביל לקריסה של חלק נכבד מארגוני המגזר השלישי, וביקשה התייחסות באשר להקמת הקרן הממשלתית לתמיכה בסך 200 מיליון שקלים.

אטימות מוחלטת

יו"ר הסוכנות, יצחק הרצוג, אמר כי ישנה אטימות מוחלטת כלפי המגזר השלישי, שאחראי ל-15% מהתל"ג של המדינה ומהווה 16% מכוח העבודה. לדבריו, מרגע תחילת המשבר ועד עכשיו לא הוזרם למגזר כסף מהמדינה והמשבר הוא איום ונורא. הרצוג סיפר כי עד היום לא פורסמו הקריטריונים של הקרן שהבטיחה המדינה להקים.

להחזיק את הראש מעל המים

יו"ר מנהיגות אזרחית, אופיר כץ, אמר כי הדרישה לממשלה הייתה פשוטה – לאפשר לארגונים להחזיק את הראש מעל המים. הוא הוסיף כי כבר לפני 10 ימים הוחלט על הקרן ונקבעו קריטריונים לפיהם הסיוע יינתן לעמותות עם מחזור של עד 20 מיליון שקל שיש להן לפחות 30% הכנסות עצמיות. הוא הוסיף, כי "בחברה האזרחית לא קיבלנו אגורה שחוקה כדי להחזיק את הראש מעל המים. בסוף התקופה לא יישארו ארגונים ולבנות הכל מחדש יעלה מאות מיליארדים.

נציג האוצר, גל לנדו, אמר כי אושרה קרן של 200 מיליון למגזר השלישי, שתחל לקבל בקשות סיוע כבר ב-12 במאי. הוא הסביר כי מתוך 15 אלף ארגונים ישנם 13 אלף שעומדים בתנאי הסף של מחזור של עד 20 מיליון שקל. באשר לתנאי ההכנסות העצמיות אמר לנדו כי גם תמיכה ממשלתית ושל רשויות מקומיות נחשב להכנסות עצמיות.

היו"ר תומא סלימאן שאלה מה יהיה המענק המרבי והמזערי, ולנדו השיב כי המענק המרבי עומד על 400 אלף שקלים והמזערי על 700 שקלים לארגונים עם מחזור של מתחת ל-100 אלף שקל בשנה. חברי הוועדה תהו מה יעשו העמותות עם מענק של 700 שקלים, וביקשו לדעת כמה עמותות לא עומדות בתנאי הסף של 30% הכנסות עצמיות. לנדו אמר כי הנתון הזה בידי רשות המסים, אך ברשות לא השתתפו בדיון בטענה שאין להם מה לתרום לו.

מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן:"תומך במתן סיוע קודם כל לארגונים הקטנים"

מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן, אמר כי כמנהל ארגון גדול שלא עומד בקריטריונים הוא דווקא תומך במתן סיוע קודם כל לארגונים הקטנים, אך ביקש סיוע גם לעמותות הגדולות. "דרושה תגובה מהירה שכלל לא נראית באופק. צריך מענקים חסרי כוכביות", אמר. מנכ"ל ארגון לתת, ערן וינטראוב,  הוסיף כי עיקר הפגיעה תהייה במחצית השנייה של השנה ובשנה הבאה וקרא לסייע לארגונים בפטור ממע"מ. הוא הסביר כי למעשה הארגונים משלמים מיליוני שקלים למדינה תמורת הסיוע לקשישים ולמוחלשים. מנכ"ל רבנים לזכויות אדם, אבי דבוש, אמר כי הקריטריון של 30% הכנסות עצמיות ימנע מארגונים רבים את האפשרות לקבל סיוע.

היו"ר תומא סלימאן סיכמה את הדיון ואמרה כי הבעיה היא שהקריטריונים מתאימים לארגונים שהממשלה נמצאת בהתקשרויות איתם ועושים את העבודה שהיא הייתה צריכה לעשות. "אני בטוחה שבאוצר בדקו מי נופל בתוך ה-30% ומי לא ואני בטוחה שיודעים כמה זה יעלה למדינה. אני דורשת מהאוצר ומרשות המסים נתונים כמה ארגונים עומדים בתנאי הסף האלה וכמה ארגונים יעמדו בתנאים אם נפחית את הדרישה להכנסות עצמיות מ-30 ל-20 ו-10 אחוז", אמרה. היא הוסיפה כי אם משאירים את הקריטריון צריך להוריד אותו ל-10%.

ארגוני החברה האזרחית קורסים כלכלית
ארגוני החברה האזרחית קורסים כלכלית צילום: pixbay
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן