בצלאל סמוטריץ' במכתב פתוח לציונות הדתית

מרימים עכשיו את הראש, והולכים לעבוד קשה כדי לזכות באמונכם המחודש. יו"ר האיחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ' במכתב פתוח לציונות הדתית

שלום חברים, בני ובנות הציונות הדתית.

בתקופה האחרונה התבטאתי מעט מאוד בנושא הפוליטי. לא רק בגלל העיסוק הרב במשרד התחבורה, אלא כי חשבתי שזה נכון יותר, ואני ממש שמח שכך עשיתי. אבל כעת בהחלט מגיע לכם הסבר על המהלכים האחרונים.

>>>
אתחיל דווקא מהסוף – אני שמח וגאה ברשימה שלנו, אבל הדרך לשם הייתה מאד לא טובה.

המהלכים נראו רע מאוד בימים האחרונים. במקום לזכות בהליך נקי עם ניהול מחלוקות ראוי, ביישנו את עצמנו ובעיקר אתכם. ציבור מסור, ישר ואידיאליסט, שבטח הסתכל עלינו שוב ושוב, שפשף את העיניים ולא האמין למה שהוא רואה. אז קודם כל – סליחה! אין זה משנה מה חלקי בעניין, אני חלק מהנציגות הפוליטית שלכם ולכן אני חש חובה גם להביע את הסליחה הזו בפניכם.

בדיוק כדי למנוע את התהליכים הרעים האלה בדרך לאיחוד מאולץ, דרשתי מיד עם פיזור הכנסת מיזוג מלא של מפלגות הציונות הדתית ועריכת פריימריז להנהגה ולרשימה. לא כי התאהבתי פתאום ברעיון הפריימריז, אלא פשוט כי זו היתה הדרך היחידה להגיע לתוצאה של מפלגה אחת מאוחדת, בתהליך מסודר ובלי סכסוכים ומהלכים מפוקפקים עצוב לי ממש שלא הצלחתי להוביל לשם. את החלופה השניה ראינו כולנו בשידור חי, וזה כאב.

אני רוצה מאוד להאמין ולקוות שזו הפעם האחרונה. שמיד אחרי הבחירות נתמזג למפלגה אחת, עם כללי משחק ברורים, שקופים והגונים. זה מגיע לציבור.

>>

מהרגע הראשון היה ברור לי שריצה בשני ראשים אינה אופציה. כן, שמעתי את הסברות והתיאוריות על על ימין ליברלי וציונות דתית קלאסית ועל משאלת הלב שזו הדרך היחידה להגיע ל 61 מנדטים. וידעתי, שזו בדיוק הדרך לגיהינום, שרצופה – באמת – בכוונות טובות. התיאוריה הזו, גם אם מקורה בהמון רצון טוב הביאה, לצערנו, לכשלון הימין החדש במועד א' של הבחירות ולכאוס שאנחנו בתוכו מאז. הוכח שהיא פשוט לא עומדת במבחן המציאות. אני משוכנע שריצה בשני ראשים היתה סיכון אדיר לשתי המפלגות, ולפחות לאחת מהן. זה היה הימור מסוכן על כל הקופה שאסור היה לקחת.

בצלאל סמוטריץ בכנס של האיחוד הלאומי. תמונה: דוברות השר סמוטריץ

התלבטתי רבות מה הדרך הנכונה להגיע לביחד הגדול. קודם ימין חדש או קודם איחוד מפלגות הימין.

הערכתי, ואני עדיין מעריך, שבמציאות שנוצרה (בלי איחוד מפלגות ובלי שיתוף הציבור) ,ריצה של הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית תהיה בסיכון אדיר שלא לעבור את אחוז החסימה, ולכן מהרגע הראשון היה ברור לי שכל מו"מ הוא צעד ראשון באיחוד גדול. כשהמו"מ עם הבית היהודי לא צלח לכדי חתימה לפני ישיבות המרכזים השבוע, נפתח נתיב חדש.

>>

בתוך הכאוס המסוכן שנוצר, החבירה שלי עם נפתלי ואיילת בשלב הראשון היתה צעד אחראי ומתחייב, פעולת הצלה ממש, שיצרה קודם כל רשימה שעל פי כל הסקרים עוברת את אחוז החסימה בגדול ובכך מבטיחה את עתידו של הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית. זה היה צעד שפשוט הציל את הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית והבטיח שבכל מקרה הציונות הדתית לא תימחק ויהיה מי שימשיך לשאת בגאון את הערכים והדגלים שלה, ידאג לצרכים ולמפעלים שלה, ויאבק בנחישות ובמקצועיות למען המטרות החשובות שלה, מול כל מי שמנסה לפגוע בהן (ויש לא מעט כאלה, בכנסת ומחוצה לה).

החיבור עם הימין החדש היה טוב ומתבקש. אתם חייבים להבין – עבודה פוליטית היא סוג של משחק קבוצתי. היא דורשת שיתוף פעולה, פרגון וגיבוי הדדי. רק כך אפשר להצליח בה. קבוצה שבה השחקנים עסוקים בלשים רגליים אחד לשני לא תבקיע שום גול. נפתלי איילת ואני עובדים כבר כמה שנים ביחד בשיתוף פעולה נהדר שברוך השם הביא לכם, מצביעינו ושולחינו, הישגים מאוד משמעותיים בכנסת העשרים.

ידענו בעבר, ונדע גם בעתיד, לייצר בינינו עבודת צוות מתואמת שתמקסם את הכח שלכם בכנסת ובממשלה.

האמנתי בשותפות הזו גם כי אני מאמין באחדות אמיתית בין כל חלקי הציונות הדתית. לא מתוך התבטלות של חלק אחד אל מול השני, אלא מתוך התמקדות במכנה המשותף הרחב וכבוד הדדי לשונות ולמחלוקת. הגעתי אל השותפות הזו כשווה בין שווים, בראש מורם, ותוך שהיה ברור לכולנו שאני מייצג את הציבור התורני ונושא בגאון את ערכיו.

>>

אבל מהרגע הראשון היה ברור שאנחנו לא מסתפקים בזה, ושהחיבור הזה חייב לכלול גם את הבית היהודי, כדי לצמצם את הסיכון לאיבוד קולות ולהביא לריצה בראש אחד. ריצה נפרדת היתה גוזרת עלינו חודשיים של מאבק פנימי בתוך הציונות הדתית, עם כל הדם הרע שהיה כרוך בזה, מוחקת ככל הנראה את מפלגת הבית היהודי, ומאבדת כשלושה מנדטים לגוש הימין. את התוצאה האיומה הזו ביקשנו למנוע, ולכן הסכמנו בינינו שצריך לחבר אלינו את הבית היהודי. זה היה ברור ואף נכתב בהסכם שלנו עם הימין החדש.

>>

עכשיו תראו, מרגע שחתמנו על הסכם עם הימין החדש היה ברור שחיבור עם עוצמה כבר לא יהיה. זו היתה בהחלט דילמה קשה ומייסרת, אבל לפעמים צריך לקבל החלטות על בסיס האופציות הקיימות בשטח. עדיף היה לאבד עשרה אחוז ולהציל תשעים ולא להמר על כל המאה אחוז בריצה בשני ראשים. כשהאחריות על הכתפיים שלך אתה חייב לקבל החלטות קשות וללכת איתן עד הסוף. היה לי ברור שאספוג ביקורת ואשלם מחיר אישי על כך, אבל אני שלם ממש עם ההחלטה. מי שנושא באחריות, צריך לדעת לקבל גם הכרעות מורכבות.

>>

בימים האחרונים פעלנו במאמצים כבירים, לפני ומאחורי הקלעים, כדי להביא את ההסכם הזה, וכן, זו הייתה החלטה לא פשוטה עבור חלק מהשותפים. אבל זו היתה ההחלטה הנכונה בנסיבות שנוצרו והיא נתמכה על ידי גדולי הרבנים וכן על ידי ראש הממשלה שהבין את הסיכון האדיר שבריצה עצמאית של הבית היהודי ועוצמה יהודית במירוץ אל עבר אחוז החסימה.

אני מיצר מאוד על הדרך שבה נעשו הדברים, ובעיקר על הדרתו של מוטי יוגב, חברי, מהמקום הראוי לו ברשימה, מקום שקיבל בהצבעה דמוקרטית, ואותו הרויח בעבודה מאומצת ומסורה של שנים בכנסת. אבל, כל עוד אין איחוד בין המפלגות אין, ולא יכולה להיות לי השפעה על תהליכים פנימיים של מפלגה אחרת.

>>

אני מתחייב לכם שלא היו כאן מצדי שום שיקולים אישיים. כבר בתחילת התהליך הודעתי שאם לא אצליח לגבש רשימה שאאמין בסיכויי הצלחתה אניח את המפתחות ואעבור לשליחות הבאה שהקב"ה יטיל עלי. ויתרתי גם אתמול, שוב, על מקומי בקידמת הרשימה לטובת הרב רפי, ועברתי 2 מקומות לאחור. כך גם עשיתי בפעמיים הקודמות, כדי לאפשר את החיבור איתו. לכל אורך השבועות האחרונים נועצתי בצורה אינטנסיבית עם רבנים ואישים בכירים רבים בציונות הדתית כדי לקבל את ההחלטות הנכונות, מתוך האחריות הכבדה שהרגשתי שמוטלת על כתפיי.

>>

השתדלתי לפעול לשם שמים,  בהחלט יתכן שגם טעיתי פה ושם במעלה הדרך

בשורה התחתונה, מרגע שנדחתה דרישתי למיזוג ובחירות דמוקרטיות והרב רפי חתם על ההסכם עם עוצמה, נדרשנו לבחור בין חלופות לא מושלמות ולנהל סיכונים. השתדלתי לפעול לשם שמים, אבל אני בן-אדם, ובסיטואציה מורכבת כל כך בהחלט יתכן שגם טעיתי פה ושם במעלה הדרך. על כך אני מתנצל גם בפניכם וגם בפני חבריי אם מישהו מהם נפגע מכך. יש לנו הרבה לקחים ובעזרת השם לא נעשה לעצמנו הנחות ונפיק אותם. בסוף, אני שמח שהגענו למציאות הטובה ביותר שהיתה אפשרית בנסיבות שנוצרו. נצטרך בחודשיים הקרובים לעבוד קשה כדי להוכיח לכם שאנחנו ראויים לאמון שלכם ומסוגלים להמשיך להיות שליחים נאמנים שלכם, לשאת בגאון את קולה של הציונות הדתית, ולהאבק במסירות, בנחישות ובמקצועיות, למען ערכיה ומטרותיה בכנסת ובממשלה.

>>

תודה לכל השותפים בדרך שעזרו לאיחוד הזה

יש המון אנשים שעזרו והיו שותפים למאמצים בשבועות האחרונים ואני רוצה מאוד להודות לכולם. לא אנקוב בשמותיהם גם כי חלקם מן הסתם מעדיפים להישאר מאחורי הקלעים וגם כי אני לא רוצה לשכוח אף אחד. אני כן רוצה להדגיש ולהודות מאוד לנפתלי וליועצו המוכשר טל גן צבי שחתרו אתמול למגע בצורה מדהימה והביאו גם את הבית היהודי לחיבור.

>>
ומילה אחרונה לאיתמר בן גביר ולחברי עוצמה.

אתם מדברים היום הרבה על תחושה של בגידה. אני מבין וגם לא מבקש לפייס אתכם היום. חז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו". אבל רק שתי נקודות: אתם הייתם שותפים לתרגיל הפוליטי שהרב רפי עשה על הראש של האיחוד הלאומי. אם לדבר בשפה שלכם אז הייתם שותפים ל"בגידה" שלו בנו במערכה הראשונה. מה לכם כי תלינו על הבגידה שלו בכם במערכה השניה. אם תרגילים פוליטיים הם לגיטימיים והמטרה מקדשת אותם זה לא יכול לעבוד רק כשזה משרת אתכם. אני משתדל מאוד לפעול אחרת בעשיה הפוליטית שלי. אבל אתם פעלתם בדרך הזו ובסך הכל משלמים עכשיו את המחיר שלה. החתימה שלכם עם הרב רפי סיכלה את מאמציי ומאמצי רבים אחרים להביא למיזוג ובחירות דמוקרטיות והביאה במידה רבה לסאגה של השבועות האחרונים.

ולגבי ההמשך, זו השעה שלכם להוכיח שאתם פועלים לשם שמים ולא מתוך אגו ותחושת נקם. אתם הרי לא מאמינים שיש פרומיל של סיכוי שתעברו את אחוז החסימה. ריצה שלכם עכשיו תהיה מסע נקמה שיוריד לטמיון קולות רבים ועלול לסכן את עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל. תקראו לתומכיכם להצביע לכל מפלגה שתרצו בגוש הימין, אבל אל תזרקו בפעם השישית קולות לפח.

סתיו שפיר מצאה את עצמה במצב דומה וגילתה אחריות למחנה שלה. מכם אסור לצפות לפחות ממנה.

>>

אנחנו מרימים עכשיו את הראש, והולכים לעבוד קשה כדי לזכות באמונכם המחודש ולהמשיך לשרת את עם ישראל בדורות הגאולה הנפלאים שאנחנו זוכים להיות חלק מהם.

שלכם,
בצלאל

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן