עיקרי הדיון של ועדת הבריאות בנושא בריאות הנפש

בדיון ועדת הבריאות בנושא בריאות הנפש שנערך בשבוע שעבר, סיפרו ח"כים על התמודדויות שלהם בעבר ובהווה. בדיון השתתפו: חברי הכנסת: פטין מולא, רם שפע, אמילי מואטי ומיכל וולדיגר.

בעקבות השתתפותם של חברי הכנסת בכתבה של דפנה ליאל בחדשות 12. קיבלו עשרות אלפי תגובות והוקרה. עבור השירות הענק שעשו למען העלאת המודעות לבריאות הנפש.

מנכ"ל ער"ן ליו"ר ועדת הבריאות חה"כ עידית סילמן: "מוריד בפנייך את הכובע… אני חושב שאת לא רואה עד הסוף את סוג המהפכה את עושה כאן".

ח"כ סילמן בפתיחת הדיון:

"כשנשבר לנו טלפון או מתקלקל מכשיר אהוב. אנחנו מיד נשלח אותו לתיקון או נקנה אחד חדש. כשפצע מדמם או עצם נשברת ישר ניגש לקבל עזרה רפואית. אבל מה קורה כשמשהו בנפש נשבר? למה לפעמים גם כשהתסמינים מופיעים במלוא עוצמתם. לוקח לנו כל כך הרבה זמן עד שנפנה לבקש עזרה וסיוע?"

"אני חושבת שאם יש מילה שמאפיינת יותר מכל את עולם בריאות הנפש על כל סוגי תחלאותיו היא המילה: 'בושה'. הפחד שייראו אותנו כפגומים שניתפס בעיני החברה כחלשים. כמגננה. אנו נפתח דרכי הסתרה. נעמול קשה כדי שהדמות שאנחנו מפגינים כלפי חוץ תהיה מושלמת. חזקה. אסרטיבית. ודווקא ההעמדת פנים הזאת מחלישה אותנו. היא לא מאפשרת לנו לקום ולבקש עזרה. היא מונעת מאיתנו לקבל תמיכה מהסביבה או מאנשי מקצוע. וכך קורה שהמגננות הופכות להרסניות".

"הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת ברשתות החברתיות. בהן. כל תמונה. היא מעין פוסטר ל"ערוץ החיים הטובים". וכשזה מקיף אותנו מכל עבר – תחושת העליבות והנדכאות רק הולכת וגוברת. עולם מזוייף תופס את מקומה של מציאות החיים. בה לצד ההנאות יש גם קושי והתמודדויות. קירות האולם הזה שמעו רבות על בריאות הנפש: דמעות זלגו. סיפורים סופרו ותחינות של מטפלים ומטופלים נשמעו ועוד יוסיפו להישמע".

"נמשיך לפעול במסגרת הוועדה להביא למערך בריאות נפש טוב ואיכותי. ולצד זאת נסיר את הדעות והסטיגמות הרובצות על מתמודדי הנפש".

"יש סדק, סדק בכל דבר, וכך נכנס האור" שר לאונרד כהן וצדק.

"כולנו בני-אדם. בשר ודם. רמ"ח איברים. שס"ה גידים. פגומים. בעלי חולשות. ורחוקים מלהיות מושלמים. כל אלה לא צריכים למנוע מאיתנו לזרוח. לפרוח. ולהביא את עצמנו במלוא הדרנו. לא מושלמים אלא שלמים."

חה"כ עידית סילמן ציינה במהלך הדיון את החשיבות להקמת מערכות מקוונות שיידעו לתת מענה נגיש וזמין. שידליק נורות האדומות במידת הצורך.

בנוסף אמרה, כי היא מקדמת החלטת ממשלה דומה להחלטה בדבר מקצועות הבריאות. גם עבור הפסיכולוגיה הציבורית: "אנחנו במגעים מול משרד ראש הממשלה בנושא".

עוד הוסיפה, שיש לפעול על מנת להעניק מעטפת תומכת גם עבור משפחת המתמודד. לתת להם כלים והדרכה כיצד לשלבו בחברה ובשגרת החיים.

עוד מח"כ סילמן:

"בתוך חוק ההסדרים והתקציב הקפדנו על העלאת הקאפ הפסיכיאטרי. הזרמנו תקציבים למערכת שהורעבה שנים ובפרט את מערך בריאות הנפש. הכספים הקואליציונים שהיו ברשותי. רבים מהם הופנו לתוך המערכת. לתוכניות של עמיתים ולמוקד של ער"ן – דברים שלא היו עבורם כספים להפעיל אותם ואנחנו יודעים כמה הם חשובים".

בדיון השתתפו עמותות רבות לבריאות הנפש. ביניהן. התייחס דוד קורן מנכ"ל ערן. לפעילות הוועדה ותרומתה של חה"כ סילמן למערך בריאות הנפש בישראל:

"מקבלים בין 900 ל-1,000 פניות ביום. מתוכם. אנחנו מורידים שלושה אנשים מהגג בכל יום. מוריד בפנייך את הכובע כי להביא את הנושא הזה בדלת הראשית של הכנסת דרך הובלה של חברי כנסת, אני חושב שאת לא רואה עד הסוף את סוג המהפכה את עושה כאן ואנחנו כולנו פה מאחוריים עידית".

בריאות הנפש
קרדיט: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת
בריאות הנפש
קרדיט: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן