יום הניצחון על גרמניה הנאצית 2021. כבוד לוטרנים

משרד העלייה והקליטה ציין השבוע את יום הניצחון על גרמניה הנאצית, מוקיר את ותיקי מלחמת העולם השנייה שעלו לישראל (הוטרנים), וחולק להם כבוד על פעולתם ותרומתם למלחמה בגרמניה הנאצית. זוהי השנה ה-76 לניצחון על הנאצים.

השנה ביום הניצחון, נערך מצעד ניצחון וטקס ממלכתי בהובלת שרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו שטה במתחם התחנה הראשונה בירושלים, בהשתתפות שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בנימין (בני) גנץ, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, ראש עיריית ירושלים, משה לאון, נציגי הוטרנים ואנשי ציבור נוספים. בטקס השתתפו גם בני משפחות הוטרנים, תנועות הנוער, ועובדי משרד העלייה והקליטה.

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה: "יש לנו את הכבוד, אך קודם כל הזכות, להיות עם הלוחמים והלוחמות הוטרנים שלחמו במלחמת העולם השנייה. כיום, 76 שנים אחרי הניצחון על גרמניה הנאצית, חיים בישראל למעלה מ-3,000 וטרנים, וגם בשנת 2020 עלו לישראל 3 וטרנים נוספים, וכל אחד יקר לליבנו. יש לי הכבוד לכהן כשרת העלייה והקליטה, המשרד שאמון על רווחתם של הוטרנים ועל יישום חוק יום הניצחון על גרמניה הנאצית. עלינו לגמול להם ולדאוג שיזדקנו בכבוד וברווחה, ולחנך את ילדי ישראל על סיפור גבורתם. הם שותפים בלתי נפרדים לניצחון הטוב על הרע וחלק מרכזי בסיפורו של עם ישראל".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בנימין (בני) גנץ: "עברנו שנה קשה, שבה גם פעלה חברתי שרת הקליטה פנינה תמנו שטה יחד עם עובדי משרדה המסורים, למען גיבורי המלחמה. מחובתנו לדאוג שתוכלו לחיות את שארית חייכם ברווחה, ועלינו המלאכה לוודא שהדורות הבאים יכירו את מורשת הגבורה שלכם. באותה מידה שאנו נושאים באחריות, לקיומו של העם היהודי והיהודים בישראל ובעולם, אנו מחוייבים להבטיח את זכויותיהם וביטחונם של כל אזרחי ישראל – יהודים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים, ואת חופש הדת של כל בני העמים במקומות הקדושים. אדגיש: מדינת ישראל לעולם תשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים, ותפעל מול כל גורם קיצוני ומי שמנסה ממניעים פוליטיים פנימיים או חיצוניים, לפגוע בנו."

אברהם גרינזייד, יו"ר ארגון הוטרנים: "אנחנו מציינים את היום הזה כיום חג, אבל כולנו עם דמעות בעיניים, כי אנחנו זוכרים את מליוני בני המשפחה שלנו שנלקחו מאיתנו באכזריות רבה. לצערינו, אנחנו רואים שלא כל לקחי העבר נלמדו. זה חשוב היום לומר: גם היום אנטישמיות מרימה את הראש ברחבי העולם, ולצערינו מנהיגים רבים שותקים, בדיוק כמו לפני 80 שנה. אני פונה מכאן לדור העתיד שלנו, את השלום צריך להבטיח באמצעות הרתעה צבאית. לפני 80 שנה התחילה השמדה של העם היהודי, אני מבקש מכם, אל תתנו לזה לקרות שוב. שיהיה יום ניצחון שמח, מאחל שניפגש כאן בשנה הבאה."

למרבה הצער, חולפות השנים וכמות הווטרנים מתמעטת. מורשת הניצחון על גרמניה הנאצית הופכת למורכבת יותר ויותר, ועל כן משרד העלייה והקליטה משקיע מאמצים אדירים על מנת שאירוע זה ימשיך את המורשת החשובה של ניצחון המעטים על הרבים.
היום, צעדו הווטרנים, על אף גילם המופלג, כמו בכל שנה ושנה ובכך היוו את הניצחון על מכונת ההשמדה הנאצית שאיימה להשמיד כל חלקה מהזהות היהודית בתפוצות.

בישראל נותרו 3,072 וטרנים, אשר עלו לארץ מרוסיה, אוקראינה, ארצות הברית, בריטניה, צרפת, דרום אפריקה, אוסטרליה, דנמרק ועוד. רוב הווטרנים כבר חצו את גיל 85. רובם עלו בשנות העלייה הגדולה מרוסיה, בשנת 1990, ומרביתם התיישבו בחיפה ובירושלים.

ווטרנים

וטרנים
וטרנים עם שרת הקליטה פנינה שאטו תמנה צילום נגה מלסה
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן