דעה:ליצמן צריך ללכת הביתה

בטור דעה על מערכת הבריאות בעבר ובתקופת הקורונה טוען עמיעד טאוב, יו"ר עמותת אופק חזרה לחיים כי לאור כשלונותיו וכתבי האישום נגדו צריך השר ליצמן להתפטר או להיות מפוטר מהממשלה.

קורונה וואלה מאלה
בסוף חודש ינואר האחרון השתתף שר הבריאות יעקב ליצמן במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל מיליון תורמים למאגר מח העצם הלאומי של עמותת עזר מציון ונשאל על נגיף הקורונה ממנו נרשמו באותה 82 קורבנות בסין. תשובתו של מי שאחראי על הבריאות של כולנו הייתה:"אף מקרה בישראל לא זוהה כווירוס, השם הזה וואלה מָאלה? לא יודע".

יעקב ליצמן מצביע. צילום: שלומי כהן.

האם מישהו יושב בבית רגוע וצופה בשר הבריאות של העשור האחרון ממלמל הנחיות בריאות? האם יש מי שסומך על החלטותיו של הנהג של מערכת הבריאות זה כל השכלתו מסתכמת בלימודים תורניים בישיבת כוכב מיעקב בירושלים ובעסקנות פוליטית ארוכת שנים ומי שבחודש האחרון נלחם בעיקר באי סגירת בתי כנסת ומקוואות גם בשעת חירום ומשאיר את העבודה למנכ"ל שלו? האם קיים אזרח שיושב בבידוד ואומר שהוא סומך על החלטות שר הבריאות שלנו המואשם בשני כתבי אישום האחד מהם בעבירות של מרמה, הפרת אמונים והדחת עד בגין הגנה על הנאשמת בפדופיליה, מלכה לייפר והשני בו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בגין התערבותו לכאורה בסגירת בית עסק לממכר מזון בירושלים בו נהג לאכול?

מערכת בריאות חולה
אם נתניהו לא היה תופס פיקוד ומפעיל את המטה לביטחון לאומי, המוסד ומשרד הביטחון כמו גם כל המערכות ואזרחי המדינה אשר התגייסו למאבק היינו מתקרבים במהירות גבוהה לאסון של איטליה וספרד. מטרידה עוד יותר העובדה כי כל חברי הממשלה החדשה המתוכננת מתכוונים להשאיר לליצמן את התיק הכי חשוב, זה שעוסק בחיים של כולנו גם בימי חירום וגם בימים שבשגרה. למרות כל הצהרות טרום הבחירות של נתניהו וקמפיין שלם שניהל גנץ כנגד התנהלות מערכת הבריאות עולם כמנהגו נוהג ועם חלוקת התיקים מחפשים כולם את התיקים היוקרתיים של חוץ, אוצר ומשפטים ומשאירים את תיקי הבריאות והרווחה שהם הכי חשובים לחיים של כולנו אבל הכי פחות יוקרתיים לשר הכי כושל בהיסטוריה.

המספרים העגומים מתבררים שעה אחר שעה. במקביל לשעת השידור היומיתש ארגנו לעצמם השר שלנו ומנכ"לו בפריים טיים התפרסם גם דו"ח מבקר המדינה שקבע כי משרד הבריאות בראשותם לא נערך להתפשטות מגיפות כגון הקורונה ולא מדובר רק במחסור האדיר במכונות ההנשמה. על פי הדו"ח מלאי התרופות והחיסונים יכול לתת מענה רק ל-16% מהאוכלוסייה ולמעלה משני מיליון תושבים נמצאים בסכנת תחלואה משפעת, לא קיימת שום היערכות של משרד הבריאות לכמות חדרי הבידוד הנדרשים במקרה של התפרצות כגון זו שקרתה וצפוי מחסור אדיר בצוותים רפואיים, במיטות חולים ובציוד רפואי כמו גם העדר מוחלט של הנחיות על חיסונים הנדרשים למחלה כגון זו שלא לדבר על העדר המיגון, המסיכות, החלוקים ומגיני הפנים לצוותים הרפואיים דבר שהוביל למצב אבסורדי בו נכון לשעת כתיבת טור זה 3489 רופאים ואחיות שוהים בבידוד, 189 מהם נדבקו בקורונה והם לא יכולים לסייע במאבק.

עם התייחסות כזו למחלות זיהומיות או העדר התייחסות אין פלא שבשנתיים האחרונים כיכבנו בצמרת דו"חות הבריאות העולמיים עם המקום השביעי הלא מכובד בשיעור התחלואה בחצבת.גם מחלת שושנת יריחו מככבת בדו"ח עם התפרצות מטרידה כאשר הועדה שאמורה לעסוק בנושא לא התכנסה מאז שנת 2015.

שלח את עמי

בסיומו של עשור בו מוביל ליצמן את מערכת הבריאות מצבנו רע מתמיד. בתי החולים חולים יותר מאשר הזקנה במסדרון, קיים מחסור אדיר ברופאים צוותים ואחיות, הצוותים הקיימים שחוקים לחלוטין, כמות הטעויות הרפואיות ומקרי הרשלנות הרפואית עולים משנה לשנה ללא שום מענה וקיים מחסור כרוני בציוד, מלאים, תרופות וחיסונים. ככה נראית הזנחה פושעת.

מול העולם מצבנו בכלל זוועתי. לפי כל דו"חות מדד המדינות המתפתחות כולל האחרון שפורסם ב2019  בנוגע למצב הבריאות במדינות ה-OECD השקיעה בשנים האחרונות ממשלת ישראל פחות במערכות הבריאות ממרבית המדינות. מספר דוגמאות: ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל הינה 2,780 דולר לנפש לעומת כ-4,000 דולר בממוצע מדינות המתפתחות. מספר הרופאים בישראל לכל אלף תושבים עומד על 3.1 לעומת לעומת 3.5 רופאים בממוצע בשאר המדינות ואילו הפער במספר האחריות גבוה וגרוע עוד יותר ומציב אותנו בתחתית הרשימה העולמית כאשר אצלנו הממוצע הינו 5.1 אחיות לאלף איש לעומת 8.8 . אגב בתחום השיניים עליו מתגאה ליצמן למעט מקסיקו אנחנו אחרונים בעולם עם השיעור הנמוך ביותר במימון ממשלתי להוצאות שיניים.

 

האיש הלא נכון בזמן הלא נכון

גם היום ולאחר שמתבהרים מדי יום מימדי האסון ששיתק את המדינה וכבר עלה בדם ממשיך ליצמן לעסוק בפוליטיקה לצד מענים שטחיים של קניית ציוד מכל הבא ליד במחירים מופקעים והתעלמות מהמחסור האדיר בהון האנושי תוך חיפוש פתרונות קסם טכנולוגיים במקום לדאוג למענים הנדרשים לשיקומה של מערכת הבריאות החולה.

הגיע הזמן לשחרר את ליצמן שניסה להיאבק במגיפה עם טישו מעול שיקום מערכת הבריאות לאחר שהגיע אל המערכת הכי חשובה בתולדות המדינה ללא הכנה ללא כלים וכנראה גם ללא יכולות. ערב חג הפסח הגיע הזמן לומר לו "שלח את עמי".

הכותב הוא יו"ר עמותת אופק חזרה לחיים הפועלת לשיפור מערכת הבריאות ומניעת רשלנות רפואית ומשנה לראש עיריית מודיעין

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן