אושר לקריאה שנייה ושלישית: יוסדר מעמד כלבי-שירות לאנשים עם מוגבלויות

ועדת העבודה והרווחה, אישרה לקריאה שניה ושלישית, את הצעת החוק המסדירה את מעמד כלבי-שירות, המיועדים לא רק לעיוורים, אלא גם לבעלי מוגבלויות אחרות.

בנוסף לעיוורים – קיימים כלבי התרעה רפואי למתמודדי סכרת, אפילפסיה והתקפי עילפון, הלם קרב ומתמודדי-נפש.

יוזמת החוק, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. אפרת רייטן-מרום: החוק בא לתקן מצב-קיים, בו אנשים רבים משתמשים בכלבי-עזר וזוכים לחיות ממש את חייהם

לדברי יו"ר הוועדה ויוזמת החוק, אפרת רייטן-מרום (העבודה)

"זה אחד החוקים המרגשים ביותר שיזמתי. והמסייע לכל-כך הרבה אנשים. החוק בא לתקן מצב-קיים. בו אנשים רבים משתמשים בכלבי-עזר ומשפרים היטב את חייהם. למרות מחלה. טראומה או הפרעה נפשית. וזוכים לחיות ממש את חייהם".

עד היום לא הייתה הסדרה מספקת של כלבי-שירות לאנשים עם מוגבלויות אחרות. בין אלו, המתמודדים עם מוגבלות פיזית בניידות או בתנועה, כלב התרעה רפואי למתמודדים עם סכרת. אפילפסיה. קרישיות-יתר. אלרגיות מסכנות חיים או מחלה הגורמת להתקפי עילפון או פירכוס בלתי-נשלטים. מתמודדים עם מוגבלות שכלית. התפתחותית, תקשורתית, קוגניטיבית או נפשית וכן כלב שמיעה למתמודדים עם מוגבלות שמיעה.

מציעי החוק הסבירו כי חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי-נחייה, קובע איסור על הפלייתם של אנשים עם עיוורון בתעסוקה, בכניסה למקומות ציבוריים ובשימוש במיתקנים ציבוריים ובתחבורה ציבורית בשל היותם מלווים בכלבי נחייה. מעתה, גם אנשים עם מוגבלות שאינה עיוורון, המסתייעים בבעל חיים – יזכו לאותו מעמד, כאיסור אפליה בתעסוקה, שימוש בתחבורה ציבורית, קבלת שירות ובכניסה למקומות ציבוריים.

עוד מסדיר החוק את תהליך ההכשרה של חיית השירות. האילוף הכללי. האילוף הפרטני לשם התאמה לאדם מסוים עם מוגבלות ולסביבתו הקרובה ועוד. את תהליך ההכשרה יוכל לקיים רק מרכז הכשרה והדרכה או מאמן חיית שירות שארגון בין־לאומי לחיות שירות הכיר בהם, מנחה אותם ומפקח על פעילותם.  חיית שירות תיחשב ככזאת רק אם הושלם תהליך הכשרתה על ידי מרכז הכשרה והדרכה או על ידי מאמן חיית שירות שהוכרו.

החוק מבהיר כי אין בו כדי  לחייב את המדינה לממן את חיית-השירות או לספק אותה לאדם עם המוגבלות.

אל הצעת החוק הצטרפו גם חברי הכנסת  מוסי רז, אופיר סופר, שירלי פינט-קדוש, יוראי להב-הרצנו, אוסאמה סעדי, מאזן גנאים, מירב בן ארי, אלינה ברדץ-יאלוב, מיכל רוזין ומופיד מרעי.

נוסח החוק: https://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Labor/Pages/CommitteeMaterial.aspx?ItemID=2194567

מעמד כלבי-שירות
צילום: pixabay
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן