הכנסת אישרה תוספת של כ-2,500 ₪ בשנה ל- 116 אלף ניצולי שואה

אושר בוועדת העבודה והרווחה: תוספת של כ-2,500 ₪ בשנה ל- 116 אלף ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות במסגרת חוק ההסדרים.יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום: "בתקציב הנוכחי יש הרבה פרטים חברתיים".

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אפרת רייטן מרום אישרה את סעיף 33 (הטבות לניצולי שואה) בפרק י', מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, המגדיל את המענק השנתי לכ-65 אלף ניצולי שואה שאינם זכאים לתגמול חודשי ולכ-51 אלף נפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה, מ- 3,991 ל- 6,500 ש"ח. העלות השנתית שהוקצתה למהלך היא כ-300 מיליון ש"ח בשנה, וממנה נגזר על פי נציג משרד האוצר בדיון עלי בינג, סכום התוספת לכל זכאי – 2,509 ₪.

מצ"ב סרטונים מהדיון: שר האוצר אביגדור ליברמן, השרה לשוויון חברתי מירב כהן, יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום.

תמונות סטילס- צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב
https://photos.app.goo.gl/x13FJF7xxELN7q6X9

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בדיון: "היה לי חשוב להגיע היום, היום בו מציינים 80 שנה לטבח בבבי יאר, אחת הטרגדיות הקשות שעמינו עבר. אנחנו מציעים כאן עלייה של כ-60% בגובה המענק וזו בשורה לאותם אנשים. ממשלה שקיימת פחות מ-4 חודשים מביאה תקציב חברתי, מוסרי עם מחויבות גבוהה לאותן קבוצות שציפו לעזרה מצד ממשלת ישראל".

השרה לשוויון חברתי השרה מירב כהן אמרה: "בתוך שורדי ושורדות השואה יש קבוצה שזכאית למענק חודשי בין 6,000-11,000 ש"ח בחודש ויש קבוצה שמקבלת רק פעם אחת בשנה כ-4000 ₪ וזה עוול גדול. 80% מהקבוצה השנייה מקבלים היום הבטחת הכנסה. אלה ניצולי השואה העניים ולשם אנחנו מכוונים את החיצים שלנו. לצד התוספת הזאת גם העלנו את הבטחת ההכנסה ב-500 ₪ בחודש. בנוסף אנחנו עושים מאמץ להביא עוד כספים מגרמניה והצלחנו להביא לחלקם עוד כ-4,000 בשנה, כך שעבור חלק מהם מדובר בתוספת כללית של 13,000 ₪ בשנה".

יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום: בתקציב הנוכחי יש הרבה פרטים חברתיים, אנחנו דנים כאן רק בשבוע האחרון בקצבאות הנכים, בניצולי שואה, מאות מיליונים נוספים שאנחנו מאשרים כאן לטובת אותן אוכלוסיות. התחושה היא שדברים חיוביים קורים, שאנחנו מצליחים לקדם כאן צעדים חשובים ועל כך אנחנו מודים לשרים ולגורמי המקצוע על שיתוף הפעולה".

במהלך הדיון הגיש ח"כ אופיר כץ מספר הסתייגויות המבקשות להעניק לזכאים למענק שנתי את אותן הטבות שמקבלים ניצולים הזכאים למענק חודשי, בהן הפחתה בתעריפי החשמל, הארנונה והמים וכן הטבות במימון תרופות וטיפולים רפואיים. הוועדה יצאה להפסקה בכדי לבחון את הדברים מול הגורמים הרלוונטיים, לאחריה הוחלט שלא לקבל את ההסתייגות. ח"כ אופיר כץ: מדובר באוכלוסייה שסבלה באופן ישיר או עקיף מפעולות הנאצים או מתעמולתם. בית המשפט עשה להם עוול כשקבע את אותה הפרדה אבל אנחנו יכולים כעת לתקן ולהעניק להם את אותן הטבות. לצערי האוצר התנגד להצעות". נציג משרד האוצר הסביר:" באירוע הזה הוקצו כאמור 300 מיליון ש"ח, מהם נגזרה העלייה במענק השנתי. מחישוב ראשוני של הבקשה עולה כי רק ההטבות בטיפול הרפואי מגיעות לעלות של כ-380 מיליון ₪ בשנה. גם החשמל והארנונה זה עשרות ואולי מאות מיליונים בשנה, שלא ניתן להוסיף כרגע להחלטה. אפשר בעתיד לבחון את המספרים ולדון בהגדלת ההטבות לקראת התקציב הבא".

ח"כ אלינה ברדץ' יאלוב: "לפני חצי שנה ניגשה אליי ניצולת שואה שזכאית למענק שנתי ולא לחודשי ואמרה לי- "זה פשוט לא הוגן". הבטחתי לה שהממשלה החדשה תטפל בנושא והיום אנחנו שומעים על הבשורה הזאת שהיא צעד גדול מאוד לממשלה ולחברה הישראלית".

ח"כ יוראי להב הרצנו: "העוני בקרב ניצולי השואה הוא חטא נורא כלפי אותה אוכלוסייה שחוותה תופת ונאלצת לחוות השפלה במדינה שהוקמה כדי להבטיח להם חיים בכבוד ורווחה. מדובר בצעד חשוב מאין כמוהו, כהמשך למהלכים שבוצעו בעבר על ידי השר לפיד בכהונתו כשר אוצר. אני גאה להיות חלק מקואליציה שמביאה דבר כזה בתקציב הראשון שלה ואני מאחל לשר ליברמן תקציבים נוספים עם בשורות כאלה".

ח"כ מאיר פורוש- "מדובר בצעד חשוב שלא נותר אלא לברך עליו. טוב שבמקרים כאלה אין אפליה, בשואה נהרגו כאלה שנראים כמו שאני נראה אבל אנחנו נותנים לכולם- מתאחדים ולא בוחנים בין דם לדם. השואה מאחדת את כולם. היום לעומת זאת התקציב הנוכחי מדבר על מתן מענקים, עזרה ותמיכה רק לחלק מהעם וזה דבר שאין לעשותו".

אברמי טורם, מנהל הרשות לניצולי שואה בירך על המהלך ואמר "בכל יום שההחלטות האלה לא מתקבלות האנשים האלה נפטרים. אנחנו ברשות קמים כל יום למשימה הזאת, לראות איך אנחנו מאפשרים להם לחיות את שארית חייהם ברווחה". עו"ד גליה מאיר אריכא מהרשות הוסיפה: "התחום הזה עבר מהפך בשנים האחרונות. אנחנו מתקדמים בצעדים יפים ברמה כזאת שניצולים שקיבלו רנטה מגרמניה שהיה נחשב בעבר טוב יותר פונים אלינו בבקשה לעבור להסדר הישראלי".

אפרת רייטן
אפרת רייטן בדיון למען ניצולי שואה. צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן