ועדת החוקה אישרה לקריאות 3-2 את התיקונים ל"חוק הקורונה הגדול"

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: חוק הקורונה החדש
"הסגר בלתי נמנע ואי אפשר לעשות בו החרגות, כי באכיפת המונים לא צריכים חיסון עדר אלא תופעת עדר, נעבור את הניתוח הזה מהר ונכון ככל האפשר ונוכל לומר שידנו לא תשפוך את הדם הזה"

 

ועדת החוקה אישרה היום (ג') בתום דיון מרתוני לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם חוק קורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס 2), התשפא-2020.

החוק ייכנס לתוקפו הלילה בחצות (בכפוף לאישור המליאה) ובמועד זה תיכנס לתוקף הכרזה סטטוטורית על "מצב חירום מיוחד" כפי שמוצע בחוק.

הממשלה תוכל להכריז על "מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה" למשך שבוע, אם שוכנעה בהתפשטות רחבה של הנגיף הגורמת לפגיעה חמורה בבריאות הציבור ובתנאי שתקנות הסגר עומדות בתוקף; את ההכרזה תוכל הממשלה להאריך לתקופות נוספות של שבוע עד סה"כ 21 ימים, והיא תובא לוועדת החוקה בסמוך להחלטה על ההארכה, והוועדה תוכל לבטל את ההכרזה בדיעבד; הממשלה באישור ועדת החוקה יכולה להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות של שבועיים כל עוד תקנות הסגר בתוקף

הממשלה נענתה לדרישת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, לפיה גם ב"מצב חירום מיוחד" שיוכרז בעת סגר לא ניתן יהיה למנוע לחלוטין תפילות, הפגנות או טקס דתי, אך ניתן יהיה לקבוע הגבלות על ההתקהלות בהם, לרבות הגבלה על מספר המשתתפים; כמו כן ב"מצב חירום מיוחד", ניתן יהיה להגביל את היציאה של אדם להפגנה עד למרחק המותר ליציאה ממקום המגורים, העומד בתקנות הנוכחיות על 1000 מטר

לבקשת משרד הבריאות ובהסכמת כל חברי הוועדה הובהר כי ניתן יהיה לצאת לטיפול רפואי גם אם אינו "טיפול רפואי חיוני" וכן כי אדם עם מוגבלות השוהה במסגרת חוץ ביתית יוכל לבקר את הוריו או את האפוטרופוס שלו

9 ח"כים תמכו בחוק:

חברי הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) והח"כים טלי פלוסקוב, עמית הלוי, עוזי דיין (הליכוד), איתן גינזבורג, עינב קאבלה, מיכל וונש, תהלה פרידמן (כחול לבן), מיכאל מלכיאלי (ש"ס)

6 ח"כים התנגדו:

יואב סגלוביץ', מאיר כהן (יש עתיד תל"ם), אוסאמה סעדי, וליד טאהא, (הרשימה המשותפת), אלי אבידר (ישראל ביתנו), ניצן הורוביץ (מרצ)

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה):

"עשרות רשויות צהובות הפכו אדומות תוך שבועיים שלושה ללא קשר לערבים או חרדים. אכיפה להמונים, למדינה שלמה, היא דבר קשה עד בלתי אפשרי, ולכן לא שייך שיעשו החרגות. באכיפה להמונים לא צריך חיסון עדר אלא תופעת עדר. כל מי שהיה מורה בכיתה יודע שאי אפשר להגיד לילד אחד כן ולילד שני לא.

אנחנו בהתפשטות מחלה שמתעתעת בכל גדולי המלומדים בעולם.
אני מתפלל לקדוש ברוך הוא, וחרדים ודתיים התפללו על שכניהם יהודים, ערבים, חילונים, ודתיים לאומיים, כולם, "מנע מגיפה מנחלתך", זה מה שעומד לנגד עינינו.
אין לנו ברירה, בואו נעבור את הניתוח הזה מהר ונכון ככל האפשר ונוכל לומר שידנו לא תשפוך את הדם הזה.

הבטחתי שלא אתן מנוח לנושאים בריאותיים ולנושאים של אנשים עם מוגבלות והדברים תוקנו.
כראש העיר בני ברק ידעו שהמשוגע'ס שלי זה לדאוג לענייני רווחה, לאנשים עם מוגבלויות, ואני אמשיך כך".

לאחר דברים אלו פנה לשר האוצר בקריאה:

"אני יודע שהתנגדת לסגר אבל יש לך תפקיד גדול, תנצל את הבולדוזריות שלך כדי להיכנס לדקויות של אנשים שנופלים בין כיסאות ומאבדים פרנסתם. תביא הצעות טובות, ואני אומר לך שגם האופוזיציה תתמוך בכך".

את דבריו סיים באומרו: "אני מקווה שהניתוח יהיה קצר ומועיל, שנוכל לחזור בהדרגתיות לחיים של נורמליות, שהקדוש ברוך הוא ישלח רפואה שלמה לכולם".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת):

"יום שחור הוא ביטוי עדין למה שקורה פה. אנחנו היום הולכים לקבל פה היום חוק שהוא חוק פאשיסטי למהדרין אלא אם כחול לבן יתעשתו. מלחכי הפנכה, הסמרטוטים של נתניהו מבצעים פקודות של הרודן נתניהו. לא מעניינות אותו בריאות ופרנסת האנשים מזי הרעב אלא הוא עצמו, שלא יגיע למשפט ולכלא. וכחול לבן הרימו דגל לבן והם נכנעים לו ולגחמותיו פעם אחר פעם. כל פעם נותנים לפרוס פרוסה עד שלא יישאר כלום מהסלאמי. מגייסים חיילים למנוע הפגנות, אתם לא רואים לאן זה לוקח אותנו? אתם מחרבים את החברה הזו על מזבח של נוכל".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם):

"מטרת החוק המוצהרת היא להיאבק במגיפה ואני קוראת לכולם לשמור על הכללים. יש כאן רה"מ שמתנהל אישית בעניין הזה, ומנהל את הממשלה והכנסת כאילו היו רכוש פרטי שלו ומפלגה שנופפה בדמוקרטיה נותנת לכך יד. אני מתביישת בחברים בכחול לבן שחשבתי שיש להם יושרה בסיסית ובסוף במקום ישראל לפני הכול הם שמים את נתניהו לפני הכול".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו):

"בהטלת הסגר מוסיפים עוד 300,000 מובטלים על מעל מיליון הקיימים. במוצ"ש קיבלתי הודעת איום מגולש שכתב שמגיע לי כדור בראש. אני לא מתפלא כאשר רה"מ ושריו במליאה מתנהגים כמשפחת פשע בצורה הכי ברוטלית ומגעילה. הורדתם את המדינה לשפלות שאין כמוה".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

"החוק האנטי-דמוקרטי הזה נועד למטרה יחידה של מניעת הפגנות. הסגר כולו לא בריאותי אלא פוליטי. דגל שחור משחור מתנוסס מעל החוק הזה, גם לפי מבחני הפסיקה של בג"ץ הוא לא עומד בפסקת ההגבלה. חוק הקורונה הגדול שאפילו לא יבש הדיו מעליו ולא השתמשו בו, אחד התנאים הוא לבדוק אמצעים שפגיעתם פחותה וטרם ניסו אמצעים אלו של הגבלות, של תכנית הרמזור, שולפים תכניות כל שני וחמישי. המטרה היחידה לחוק היא למנוע הפגנות ולמנוע זאת לא ניתן יד".

ח"כ אסנת הילה מארק (הליכוד):

"לא שמעתי אף אחד מהאופוזיציה שאומר שרמת התחלואה מסוכנת וקורא להתאחד במאבק. ישבנו פה לילה שלם וחצי יום למחרת ומקבלים ציוץ עלוב ונמוך

של שר המשפטים שהוא הצליח לשמור על זכות ההפגנה ובינתיים מאבד את אמון הציבור".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם):

"נעשה פה חיבור שאין קשר בינו לבין חקיקה, בין מצב המשק לבין זכות ההפגנה. אין הצדקה אמתית לסגירת המשק. ההצדק הזה נעשה פוליטית ולא עניינית. נכון שסגירה מונעת אבל היא הורגת אנשים. הסגר שהגענו אליו פוליטי. כחול לבן שבויים בממשלה מטורללת וקואליציה מופרעת. תקנות הגבלת העבודה עוד לא הגיעו לדיון הוועדה ובעולם נורמאלי זה אמור היה להיות הפוך. מדוע אי אפשר להפגין ברכב? כחול לבן התקרנפו ובסוף הצביעו בעד הדבר המופרך הזה. בהפגנות צריך לדעת לייצר שסתומים ומי שלא עושה זאת לא מבין בדמוקרטיה או בשיטור". 

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס):

"הטלפון שלי קורס מפניות להעברה למלונית, העיכוב של קופות החולים בהפניה למלונית הוא בלתי נתפס. בזמן הזה יש עוד ועוד הדבקות. כדי להפסיק את ההדבקות צריך להיות אישור אוטומטי למי שחיובי להתפנות למלונית עוד באותו יום ע"י פיקוד העורף".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ):

"כבר לפני חודש וחצי ראינו שנתוני התחלואה גבוהים במיוחד בישובים שונים, במקרה גם אצל החרדים, והפרויקטור אמר שנעשה צעדים מדורגים. בא אריה דרעי והתנגד לצעדים "רק אצלנו". לקחו את המקום היחיד שבו נאמרה האמת על נתניהו ועל מעשיו והסירו אותו רק כי זה משרת אינטרס של פוליטיקאים קטנוניים. אנחנו נכנסים לסגר ללא מערך בתי"ח, ללא מערך חקירות אפידמיולוגי, זה לא ישקם עסק אחד".

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו):

"פעם ראשונה ב-15 שנה שאני מסקר את המערכת הפוליטית שאני רואה שהכנסת במו ידיה מעניקה את הסמכות לממשלה. למה משאירים תחנת דלק וסוגרים שטיפת רכבים? למה לשני עו"ד אסור להישאר לעבוד במשרד? אין שום תכנית כלכלית לממשלה וזה מה שמשגע את האזרחים והעם".

ח"כ מיכל וונש (כלול לבן):

"אנחנו במלחמה אמתית וכל אחד מושך לכיוון שלו ומדינת ישראל תיקרע. אני קוראת להנהגה של כל הציבורים לנהוג באחריות. אנחנו מעבירים פה חוק מדתי, שממשיך להגיע לפיקוח הכנסת. אנחנו בשעת חירום וזה הסיכוי האחרון להשתלט על המגיפה".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד תל"ם):

"התחלואה באמת קשה אך כך קורה כשמטפלים במשבר בעולם הפוליטי. אילו המשבר היה מטופל בשולחן מקצועי הכול היה נראה אחרת. כיום לא משנה מה אומר הפרויקטור או הרופא, משנה מה הפוליטיקאים רוצים לעשות".

ח"כ טלי פלוסקוב (הליכוד):

"שכחנו למה באנו לכאן. לפני עשרה ימים איבדתי את אימי, הייתי בבתי החולים וראיתי את הרופאים והחולים. למה מדברים על ההפגנות? כולנו יחד צריכים לדבר על הקורונה להתאחד ולדבר על בריאות האזרחים. פוליטיקה זה כלום לעומת חיים של בן-אדם. אבקש שתיקחו זאת לתשומת לב כשאתם מדברים על פשיזם".

ח"כ עוזי דיין (הליכוד):

"ברור כי מדובר במחלה קשה ובעייתית וגם בין המומחים יש חילוקי דעות. אסור לעשות שום דבר מזיק, לא צריך לשלוח ילדים למערכת החינוך ולא צריך ללכת להפגנות. צריך לא להתגודד ולשים מסיכות ולקדש זאת".

חוק הקורונה החדש
קרדיט : רונית גל, דוברת הוועדה
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן