מליאת הכנסת אישרה להאריך את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל

מליאת הכנסת אישרה את המלצת הוועדה המשותפת לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת הפנים והגנת הסביבה, להאריך את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל.חוקים נוספים אושרו אמש בכנסת.

החוק קובע בין היתר איסורים והגבלות על מתן אזרחות, רישיונות ישיבה והיתרי שהייה במקרים של איחוד משפחות של אזרחים או תושבים ישראלים עם תושבים מאזור יהודה ושומרון וממספר מדינות ערביות.
החוק נחקק בשנת 2003, בימי האינתיפאדה השנייה, ונקבעו בו הוראות המגבילות את שר הפנים במתן אזרחות ורישיונות לישיבה בישראל במקרים של איחוד משפחות,  וכן מגבלות על מתן היתרי שהייה בישראל במקרים של איחוד משפחות והיתרים הניתנים בסמכות המפקד הצבאי. זאת, נוכח עמדת גורמי הביטחון, לפיה בעשרות פיגועי התאבדות שהתרחשו באותם ימים, הסתמנה מעורבות גוברת והולכת של פלסטינים שהם במקור תושבי איו"ש ועזה, הנושאים, בעקבות הליכי איחוד משפחות, תעודות זהות ישראליות המאפשרות להם תנועה חופשית בין שטחי הרשות לישראל. בחוק נקבע מנגנון המאפשר את הארכת תוקפו של החוק בצו של הממשלה, באישור הכנסת, לתקופה שלא תעלה על שנה.

41 תמכו מול 13 שהתנגדו

אושר בקריאה ראשונה: צמצום הזכאות לפיצויים בשל ביטולי טיסות שנבעו מהתפרצות נגיף הקורונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020.

מוצע לצמצם באופן זמני את הזכאות להטבות לפי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012, הקובע היום הטבות לנוסעים שטיסתם בוטלה על ידי חברת התעופה או שמועד המראתה השתנה, וזאת נוכח משבר הקורונה, שהביא לירידה דרסטית בהיקף פעילותן של חברות התעופה ולחשש ממשי להמשך קיומן של חלק מהחברות. בין היתר, מוצע לקבוע כי בתקופת הוראת השעה, נוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה לא יהיו זכאים לפיצוי כספי בשל ביטול טיסתם וכן תצומצם זכאותם להחזר כספי או לקבלת כרטיס טיסה חלופי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הסדר הקיים בחוק נקבע למציאות של משק תעופה הפועל בתנאים רגילים, כאשר חברת התעופה מנהלת את תחזית הביקושים שלה על יסוד הנחות כלכליות "רגילות".
ואולם המציאות בימינו שונה באופן קיצוני מהמציאות שאליה הותאם חוק שירותי תעופה: בשל החששות העולמיים ממגפת הקורונה עובר משק התעופה העולמי שינויים קיצוניים בזמן קצר – נפח התנועה האווירית העולמית יורד בצורה דרסטית וזאת בשל ביטול טיסות על ידי נוסעים, בשל חששות ממגיפת הקורונה ובשל מגבלות על כניסת בני אדם לשטחן של מדינות שקובעות המדינות השונות, כל אחת בהתאם למדיניות שלה.
מתחילת חודש פברואר נוצר מצב, שהחריף עם הזמן, ובו נוסעים רבים מבטלים את טיסתם מישראל ואליה, וחברות התעופה הישראליות נותרות עם טיסות רבות שהן "כמעט ריקות", כלומר שתפוסת הנוסעים בהן קטנה מאוד, והוצאתן לפועל בלתי סבירה בעליל במונחים כלכליים, וגורמת להפסד ישיר וחריג לחברת התעופה. מצב זה נגרם, בין השאר, בשל איסורים והגבלות שהוטלו על כניסת אזרחי מדינות שונות לישראל, בשל מגפת נגיף הקורונה החדש והמלצת הגורמים המקצועיים, וכן בשל חובת בידוד שהוטלה על חוזרים מחו"ל, מתחילת חודש פברואר 2020 – על חוזרים ממדינות ספציפיות, ובהמשך על כלל החוזרים מחו"ל.
במצב הנוכחי, שבו חברות התעופה נפגעו אנושות ממשבר נגיף הקורונה בשל ירידה עצומה בהיקף הביקושים, לעומת הוצאות קבועות גבוהות שיכולתן לצמצם אותן מוגבלת מאוד. התמשכות מצב זה מהווה סכנה ממשית להמשך קיומן של חברות התעופה הישראליות כחברות בנות–קיימא.
בנסיבות שנוצרו יש למצוא דרכים להקטין את הנזקים שנגרמים לחברות התעופה עקב המשבר החריף בענף, ותיקון החוק המוצע הוא אחת מהן."

24 תמכו לעומת 3 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכספים להמשך דיון
אושר בקריאה ראשונה: תמריץ כספי למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020.
על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל והמשבר שהוביל את הממשלה לקבוע תקנות שעת חירום ובהן הוראות לצמצום הפעולות במשק, הוצאו עובדים רבים לחל"ת, עובדים אחרים פוטרו ועסקים עצמאיים נאלצו לסגור את עסקיהם. מתחילת חודש מרץ 2020 נרשמו בשירות התעסוקה כמיליון ושבעים אלף איש כדורשי עבודה חדשים וסך הדורשים הרשומים בשירות התעסוקה הגיע לכמיליון ומאתיים אלף איש, רובם המכריע הם עובדים שהוצאו לחל"ת.
החל מ-19/4/2020 הממשלה החלה להסיר את המגבלות שהוטלו במשק ולהשיב בהדרגה את רוב המשק לפעילות סדירה. למרות זאת, נותרו מספר רב של דורשי עבודה רשומים בשירות התעסוקה שלא נקלטו עוד בשוק העבודה. בנוסף, הימצאותם של מספר עובדים רב מחוץ לשוק העבודה פוגעת בתוצר, בהכנסות ובצמיחה של מדינת ישראל.
בהצעת חוק זו מוצע להעניק תמריץ כספי למעסיקים אשר יקלטו או יחזירו לעבודה עובדים אשר הוצאו משוק העבודה בתקופת המשבר. מענק זה יפחית את עלויות העסקת עובדים אלו גם בתקופה בה קיימת אי וודאות בשווקים, ויתמרץ את המעסיקים לקלוט ולהעסיק את העובדים בחודשים הקרובים.  אמדן העלות הכרוכה ביישום חוק זה נאמדת בסך של כ-5.5 מילארד שקלים חדשים.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החל מיום כ"ה בניסן התש"ף (19 באפריל 2020( הממשלה החלה להסיר את המגבלות שהוטלו על המשק, או לצמצמם באופן משמעותי, ורוב המשק החל לשוב בהדרגה לפעילות סדירה. למרות זאת, עדיין נותר מספר רב של דורשי עבודה רשומים בשירות התעסוקה שלא נקלטו חזרה בשוק העבודה. ככל שהתקופה שבה דורש עבודה נותר מחוץ למעגל העבודה מתארכת, כך קטנים סיכוייו לחזור ולהשתלב שוב בשוק העבודה. בנוסף, הימצאותם של מספר עובדים רב מחוץ לשוק העבודה פוגעת בתוצר, בהכנסות ובצמיחה של מדינת ישראל.
כדי לזרז את חזרתם של דורשי העבודה לשוק העבודה ולצמצם את הפגיעה במשק, מוצע להעניק תמריץ כספי למעסיקים אשר יקלטו או יחזירו לעבודה עובדים אשר הוצאו משוק העבודה בתקופת המשבר או בסמוך לתחילתה ולא השתלבו מחדש בשוק העבודה. מענק זה יפחית את עלויות העסקת עובדים אלה בעבור המעסיקים גם בתקופה שבה אין ודאות בשווקים, ויתמרץ את המעסיקים לקלוט ולהעסיק את העובדים בחודשים הקרובים."

19 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכספים

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן