נחנכה "גלריה גאולה" ע"ש גאולה כהן בבית אורי צבי בערב בהשתתפות משה ליאון, דני דיין וצחי הנגבי

גלריה גאולה נחנכה עם תערוכה ראשונה של אמנות חרדית – "אור שחור". את הסרט גזרו ראש העיר ירושלים משה ליאון ובנה של כהן, ח"כ צחי הנגבי. עוד השתתפו בערב יו"ר יד ושם ויו"ר בית אורי צבי לשעבר דני דיין, יו"ר מרכז בגין הרצל מקוב והאלוף במיל' יוסי בן-חנן.

נחנכה "גלריה גאולה" ע"ש גאולה כהן בבית אורי צבי בערב בהשתתפות משה ליאון, דני דיין וצחי הנגבי

"בית אורי צבי וגלריה גאולה זו הירושלים שלי. שמשמיעה את הקולות השונים בחברה הישראלית. שנותנת מקום לאחר ושמכילה את השבטים השונים והאהובים שלנו". אמר ראש העיר ירושלים משה ליאון. וגזר את הסרט בכניסה ל"גלריה גאולה". הגלריה לאמנות ישראלית על-שם גאולה כהן. בבית אורי צבי.

נחנכה הגלריה בבית היוצרים הירושלמי בהשתתפות אמניות ואמנים חרדים. לצד מכובדים רבים ובהם ראש העיר ליאון. משפחתה של גאולה כהן ז"ל. בנה חבר הכנסת צחי הנגבי. יו"ר יד ושם דני דיין ששימש בעבר כיו"ר בית אורי צבי. ד"ר רונן שובל יו"ר המועצה הציבורית של בית אורי צבי ודיקן מכון ארגמן. הרצל מקוב יו"ר מרכז בגין. והאלוף במיל' יוסי בן-חנן.

את תחילת הפעילות האמנותית הגלריה משיקה עם התערוכה הראשונה "אור שחור", העוסקת בעולם החרדי.

גליונו הרביעי של כתב העת התרבותי "יהי". המציג את מיטב הספרות והאמנות החרדית, יוצא אף הוא בימים אלו. גלריה גאולה תציג אמנות ישראלית מקורית שורשית, הקשורה באופן ישיר לזהות ולמורשת הישראלית. הגלריה קרויה על שמה של המנהיגה הציבורית ומייסדת בית אורי צבי – גאולה כהן. כאשר מרכז הגלריה הוא באותו חדר מיתולוגי ממנו ניהלה גאולה את הבית וטיפחה דורות רבים של יוצרים ירושלמים.

ח"כ צחי הנגבי, בנה של גאולה כהן, אמר בעת גזירת הסרט:

"גלרייה גאולה משקפת את מורשתה הרוחנית של אמי: האהבה ליצירה יהודית פורצת דרך, לירושלים הקסומה ולשירתו הנבואית של אורי צבי גרינברג, כולן משתלבות יחד במיזם תרבותי ייחודי אחד״.

משה ליאון, ראש העיר ירושלים, אמר בזמן שגזר את הסרט:

"אני גאה בתמיכה של העירייה בבית אורי צבי, שהפך ברבות השנים לבית ליוצרים ירושלמים וישראלים בכלל. מקום שמבטא בפעילויותיו השונות את אופיה של העיר וטיבו של העם. גלריה על שמה של גאולה כהן ז"ל היא הרחבה מתבקשת של פעילותו, והיא תיתן מקום לאמנים ולקולות שלא נשמעים בכל מקום".

מנכ"ל בית אורי צבי, אסף ברקי:

"כיום, שנתיים לאחר לכתה של גאולה כהן ז"ל. אנו חוגגים את פתיחתה של גלריה גאולה – הגלריה לאמנות ישראלית ע"ש גאולה כהן ואנו מלאים גאווה ותחושת שליחות. גלריה גאולה חוגגת את הולדתה, עם תערוכת בחורה המוקדשת ליצירה חרדית כחלק מפסטיבל 'הביאנלה של ירושלים', והכל קורה בחדר העבודה המיתולוגי של גאולה עצמה".

"בדומה לדרכם של אורי צבי גרינברג וגאולה כהן, גם בית אורי צבי בגלגולו העכשווי מבקש להביא אל עולם האמנות, בשירה וציור, בצבע ואור, קול מסורתי, קול יהודי, קול ישראלי. האמונה בצדקת הדרך אותה הנחילה לנו גאולה כהן ז"ל באה לידי ביטוי בבחירה של בית אורי צבי לומר לא למה שנתפס עד כה כבונטון האמנותי הישראלי ולפעול לייצור בונטון חדש, ירושלמי. בית אורי צבי כמייצג את הקו הירושלמי מבקש לאתגר את תרבות הפוליטקלי קורקט ואת האמנות אותה הוא מייצר ומביא קול רדיקלי במובן השורשי, ובמובן הקונסטורקטיבי העמוק, של בניין ירושלים".

 אלחי סלומון, אוצר התערוכה ועורך "יהי" אמר, כי

"התערוכה הראשונה בגלריה גאולה, 'אור שחור', מבקשת לייצג את כפל המבטים, מתוך העולם החרדי ואליו, באופן מקובץ ומרוכז דרך המבע האמנותי. אמניות ואמנים חרדים כמו מוטה ברים ואחרים לצד אמנים ישראלים מן השורה הראשונה כמו אליהו אריק בוקובזה, שי אזולאי, רעיה ברוקנטל, אריק וייס, לאה גולדה הולטרמן, פאבל וולברג, הילה קרבלניקוב פז ועוד שולחים את אלומת המבט מן העולם החרדי ואליו, בקווי המפגש והחיכוך שבינו לחברה הכללית. בתערוכה יצירות צילום, ציור, וידיאו-ארט ומיצב". התערוכה תנעל ב-22.2.2022

לצד התערוכה יוצא בימים אלו הגליון הרביעי של כתב העת "יהי".

הגליון מהווה אסופה מקיפה וראשונה מסוגה, 150 עמ' של מיטב יצירות הספרות והאמנות החרדית. ליוצרים כולם זיקה ביוגרפית ישירה לעולם החרדי, על הסקאלה הרחבה מחוזרים בתשובה ועד יוצאים בשאלה, נשים וגברים, ליטאים, חסידים, בוגרי הישיבות הספרדיות וחסידי חב"ד. תמה מרכזית בגליון, כמו גם בתערוכה, היא אסון מירון. האסון מהווה נקודת שבר המייצגת את התמורות והטלטלות בעולם החרדי. לרבים מן היוצרים והיוצרות זהו פרסום ראשון של ממש. המכנה המשותף ליצירות הוא איכותן, והצוהר שהן מספקות אל עולם שוקק, חי, דינמי, מהרהר ומערער, כוסף ויצרי, שמרני ומורד — העולם החרדי.

דני דיין, יו"ר יד ושם לשעבר קונסול ישראל בניו-יורק, ששימש ממלא מקום יושבת ראש בית אורי צבי, כשגאולה כהן כבר התקשתה, אמר:

"היו כאלה שטעו לחשוב, שכאשר גאולה כהן לא נבחרה לכנסת – היא תיבול. הם פשוט לא הכירו את גאולה. ואכן לאחר פרישתה מהכנסת היא פרחה. כי עבורה הכנסת היתה, כמו לח״י, שליחות ולא קריירה. כשהשתחררה מן השליחות הזו היא פנתה לעשות את שאהבה: חיי רוח. הכנסת היתה הכרח למען מדינת ישראל. בית אצ״ג אותו הקימה עם השתחררותה מן הכנסת היה אהבתה".

גלריה גאולה
צחי הנגבי, אסף ברקי ומשה ליאון. צילום: נחמן גולדשטיין
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן