נלחמים בשריפות הפסולת הפיראטיות

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, סיירה באזור המשולש הדרומי, בין טייבה לקלאנסווה, ובחנה מקרוב את תופעת השלכות ושריפות הפסולת הפיראטיות, המפגעים הנגרמים כתוצאה מכך וכן נפגשה עם צוותי השטח הנלחמים בתופעה.

השרה זנדברג:

"תופעת ההשלכות שריפות הפסולת הפיראטיות. היא מטרד לתושבי האזור ולסביבה. אנו משלבים כוחות עם כלל הגורמים. כדי למנוע אותה ולהחזיר את איכות החיים לתושבים"

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג:

"סיירנו באזור מועד להשלכת פסולת ושריפתה. במטרה לבחון מקרוב את חומרת התופעה והיקפה. שריפת פסולת אסורה ומסוכנת בפן האקולוגי. הבריאותי והבטיחותי. היא גורמת לפליטת מזהמים ומסכנת את בריאות הציבור".

"בתי הגידול של בעלי החיים. והצומח. על כן המשרד להגנת הסביבה הציב לעצמו כיעד מרכזי להיאבק בתופעת השלכת הפסולת. ושריפתה לטובת הסביבה והציבור כולו".

"אני רוצה להודות לעובדי מחוז מרכז ולמפקחי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. וכן למפקחי ינשו"ף. המופעלת על-ידי רשות הטבע והגנים. על מסירותם במאבק המתמשך וחסר הפשרות בתופעת השלכת ושריפת הפסולת"

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים:

"השטחים הפתוחים אינם פח הזבל של המדינה ואינם המקום לשריפת פסולת. לפסולת המושלכת בשטח הפתוח  ישנן השפעות לא רצויות על חיות הבר. ביניהן ריבוי מינים מתפרצים. שינוי התנהגותי ואף סכנת מוות".

"אלו מובילים לפגיעה בטבע ובסופו של דבר גם באדם. נמשיך לפעול באמצעות פקחי רשות הטבע והגנים. שהוסמכו לכך בשיתוף המשטרה הירוקה וגורמים במשרד להגנת הסביבה. יחד עם כלל גורמי האכיפה הרלוונטיים. על מנת למגר תופעה פסולה וכואבת זו".

את הסיור הובילו מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה. גלית כהן- מנכ"לית רשות הטבע והגנים. רעיה שורקי- סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה.

יצחק (בנדה) בן דוד- מנהל המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. יוסי בר- מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה. גדעון מזור – גורמי מקצוע נוספים מהמשרד ונציגי רשות הטבע והגנים.

הסיור התקיים במשולש הדרומי באזורים המועדים לשריפות פסולת. על הצירים שבין טירה לקלנסוואה. שם מתרחשות שריפות פסולת באופן תדיר.

הפסולת הנשרפת מתייחסת לכל סוגי הזרמים, לרבות פסולת ביתית שאינה מפונה. מדובר במטרד ממשי לתושבי האזור. ולסביבה. שכן מדובר על חלקיקים נשימים מסוכנים. סכנת זיהום חמורה למי תהום ולקרקע.

הסיור נפתח בנקודת תצפית החולשת על האזור. המשיך לתוואי מסילת הרכבת המזרחית לכיוון צפון. ומשם למספר נקודות מרכזיות המועדות להשלכת ושריפת פסולת.

צוותי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פירטו על צעדי האכיפה ופעולות הפיקוח שהם מבצעים במקום כנגד משליכי פסולת בניין ועפר בלתי חוקיים. וכן על האתגרים שעימם הם נתקלים. ועל הצורך שבהחמרת הכלים האכיפתיים המיידיים. וארוכי הטווח.

ב"אגם טירה" אגם שנוצר כתוצאה משינויי קרקע. השלכות פסולת וסתימת דרכי הניקוז למים ניתן היה לראות את הנזק הסביבתי הרב שנגרם עקב המפגע. וכן סבל ונזק שנגרם לחקלאים כתוצאה מהשטח המוצף. אשר מונע מהם להגיע לשטחי גידולי השדה ולעבדם.

באזור נחל אלכסנדר. שמהווה מקוד השלכת ושריפת פסולת פיראטית בשילוב פסולת פסדים. נפגשה השרה עם בוריס קריפק. מפקח מיחידת ינשו"ף המשותפת למשרד להגנת הסביבה. ולרשות הטבע והגנים".

"קריפק סקר את מסלול הזיהום המתחיל בנקודת השלכת ושריפת הפסולת. יורד בזרם נחל אלכסנדר. ומשם ממשיך ונשפך ומזהם את הים".

"את הסיור חתם גדעון מזור. מנהל מחוז מרכז. בהסבר על פעולות המחוז כנגד בעלי קרקעות פרטיים. המאפשרים את זיהום הקרקע והסביבה על ידי עשיית יד אחת. עם משליכי ושורפי פסולת למטרות רווח".

בסוף חודש יולי, בעקבות עבודה מאומצת של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד המשפטים. אושר בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת את תיקון צו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס – שמירת הניקיון).

תש"ס-2000. והכללת עבירה של שריפת פסולת לפרטים בצו – כך שעם פרסום התיקון. תתאפשר אכיפתה כעבירת קנס.

משנת 2020 ועד היום נפתחו כ-268 חקירות על ידי מפקחי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. מתוכן 117 בגין עבירות פסולת. ועוד 24 בגין הבערת פסולת.

מדי שנה ניתנים על ידי מפקחי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומפקחי ינשו"ף כ-500 קנסות בגין עבירות של השלכות פסולת.

הכנסת התיקון מהווה צעד נוסף במאבק המתמשך של המשרד להגנת הסביבה שהציב לעצמו כיעד מרכזי את הטיפול והאכיפה בתופעת השלכת הפסולת ושריפתה בשטחים הפתוחים ובמרחב הציבורי.

במקרים הרלוונטיים ניתן יהיה למסור קנסות למבעירי פסולת בזמן אמת, תחת החלופה של פתיחת תיקי חקירה, אשר תשמר לנסיבות מחמירות.

שריפות הפסולת הפיראטיות
צילום – בועז אופנהיים, לעמ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן