בג"ץ דחה את חוק ההסדרה- כל התגובות

שופטי בג"ץ האמש על ביטול "חוק ההסדרה" וקבעו שאינו חוקתי. ההכרעה התקבלה ברוב של שמונה שופטים ובראשם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. כל התגובות מהזירה הפוליטית בכתבה לפניכם

בצלאל סמוטריץ חוק ההסדרה
בצלאל סמוטריץ צילום: דוברות המלפגה

יוזם החוק ח"כ בצלאל סמוטריץ' היה בין הראשונים לגיב: "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות והמשיך את הקו השמאלני הקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שלוש שנים של המתנה עם פסק הדין עד שנתניהו הגיש להם על מגש של כסף את העיתוי המתאים לפסול את החוק ללא חשש.

במשך שנים בית הדין הקרוי גבוה לצדק רומס כל זכות של המתיישבים, מעקם ומעוות את חוקי הכנסת כדי להתאימם לאג'נדה פרוגרסיבית ופוסט ציונית שמעדיפה תמיד את זכויות אזרחי האוייב על זכויות אזרחי המדינה. כשהסוגיה נוגעת למסתננים ולערבים, יש סעד מירושלים עד אריתראה. אבל המתנחלים יכולים להידרס והחוק הסופר צודק הזה נפסל כי הוא מהווה סעד לצד הלא נכון.

אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה טיפס על עץ גבוה בהתנגדות שלו לחוק הזה, והתייצב בבג"ץ נגד הממשלה והכנסת, היה ברור שבמסגרת יחסי התן-וקח שלו עם בג"ץ אין סיכוי שבג"ץ יפסוק בניגוד לעמדתו ויגרום לו ליפול מהעץ ולשבור את הידיים והרגליים.

אדוני ראש הממשלה, החבל שנמתח היום סביב צוואר ההתיישבות הוא אותו החבל שייכרך על צווארך. אל תצפה למשפט צדק. שופטיך לא יפגעו ביוקרתו של מנדנבליט בדיוק כפי שלא עשו זאת בחוק הזה. אתה זה שמאפשר את זה כבר שנים רבות ואין לך להלין אלא על עצמך.

ולחבריי החרדים והליכודניקים, בע"ה נביא לכנסת באופן מידי את פסקת ההתגברות. אם לא תקדמו את החוק כעת בתגובה לפסילה השערורייתית של החוק הסופר צודק הזה, תחסכו מעם ישראל את התלונות וההתבכיינות שלכם כנגד בית המשפט. המחאות בבית המשפט וההצהרות הבומבסטיות פשוט לא אמינות. אם לא באתם לשנות, אל תתלוננו. אנחנו נמשיך מכאן.

ומילה אחרונה לשופטי בג"צ. דעו לכם, שסופה של כל דיקטטורה ליפול. במוקדם או במאוחר העם יתקומם, הכנסת תחוקק, השליטה תחזור לעם, והציבור הישראלי ישתחרר מלפיתת החנק האלימה שאתם משליטים כאן בשנים האחרונות. ככל שתהיו אלימים ושקופים יותר בעיוותי הדין, הבומרנג שיווצר בתגובה לפועלכם יהיה מהיר יותר והחלטי יותר. אני מצר מאד על ההתנהלות חסרת האחריות של בודדי בודדים ששדדו את הדמוקרטיה הישראלית".

מהליכוד הודיעו שהם לא יוותרו: "מצער שבג״צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה לביטול חוק ״ההסדרה״:חוק ההסדרה נולד בחטא וטוב שבג״ץ ביטל אותו. זהו חוק לא חוקתי ולא מוסרי שכל מטרתו היתה להכשיר עבירות חמורות של גזל אדמות. זו היתה בושה שחוק כזה נכלל בספר החוקים של המדינה. לכן, פסילת חוק ההסדרה לא משמחת, היא מובנת מאליה.
עו״ד הדין רוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח: בג״ץ קבע שחוק המכשיר גזל אדמות אינו חוקתי. יש להדגיש שגזל של אדמות פרטיות הוא לא חוקי ולא מוסרי בין אם הוא נעשה בחוק לא חוקתי, בין אם בצו צבאי פסול או בכל דרך אחרת. פסיקת בג״ץ מאשררת את שאמרנו ועכשיו על המדינה לאכוף את הדין על גוזלי הקרקעות ולהשיב את האדמות לבעליהם החוקיים.

עו"ד בן גביר מראשי עוצמה יהודית בתגובה לפסק הדין של בג"ץ בעניין חוק ההסדרה: ממשלות ישראל לדורתיהן(גם זו הקודמת) אשמות בהחלטת בג"ץ בעניין חוק ההסדרה. במקום לערוך רפורמה בעולם המשפט ולהכניס 15 שופטים עם אג'נדה יהודית ציונית החליטו חברי הממשלות לשחק בנדמה לי ולחשוב שהם משנים את המגמה של בגץ. עם ישראל מחכה לממשלה אמיצה שתשנה את שיטת מינוי השופטים ורק אם תיפסק מגמת חבר מביא חבר, נזכה לבית משפט מאוזן ומגוון שמבין שהוא בית משפט במדינה יהודית וציונית ותפקידו לשפוט לטובת עמו וארצו ולא ליתן פסקי דין שפוגעים באזרחיו.

ח"כ עופר כסיף על פסיקת בג"ץ לגבי חוק ההסדרה: "‏אני שמח שבג"ץ ביטל את חוק הסדרת הגזל המתנחלי, חוק גזעני שנועד לאפשר ל"בני העם הנבחר" לגזול מרכושם של בני עם אחר. נמשיך להיאבק לפינוי כל ההתנחלויות ולהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, זה הפתרון היחיד שיבטיח שלום."

תנועת רגבים, שהיתה מיוזמי חוק ההסדרה, מברכת את בג"ץ על פסק הדין: "אנו מברכים את בג"ץ שהואיל היום לקרוע מפניו את מסכת הצביעות. רק בשבוע שעבר עודדו שופטי בג"ץ את המדינה, להסדיר התיישבות ערבית בלתי חוקית נרחבת בהר חברון ובנגב, תוך נקיטת צעדים הכוללים אישור למפרע של אלפי בתים, והפקעת אדמות פרטיות בבעלות יהודית. השופטים אף הדגישו באותן עתירות, כי "בג"ץ לא מנהל את המדינה".

"היום, קבע בג"ץ, כי הוא כופר בסמכותה המובנת מאליה של הרשות המחוקקת, לקבוע ולייצר פתרונות חוקיים, הגונים ומוסריים לבעיות משפטיות נקודתיות סביב מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. לפחות היום הודה בג"ץ באופן מעשי, כי הוא בית דין גבוה לצדק יחסי".

האגף המשפטי של תנועת "אם תרצו" בתגובה להחלטת בג"ץ על חוק ההסדרה:
"הגיע הזמן לקחת חזרה את מפתחות השלטון מידיהם של שופטי בג"ץ. שופטים שתיזמנו את פרסום פסק הדין להרכבת ממשלה עם שר משפטים המגן על הדיקטטורה שלהם במקום לדאוג לרווחת הציבור מוכיחים שהם פוליטיקאים בגלימות. מדובר בהחלטה מסוכנת שמרוקנת את הדמקורטיה הישראלית מכל נכסיה. הגיע הזמן לחוקק את חוק יסוד הפרדת הרשויות ולהחזיר את האיזון בין מערכות השלטון. שופטי בג"ץ הם פוליטיקאים לכל דבר ועניין ופסיקותיהן מנותקות מן המציאות."

ח"כ מיכל שיר בתגובה להחלטת בג"ץ לפסול את חוק ההסדרה: "דריסת רגל בוטה של מערכת המשפט בתחום המדיניות פסילת חוק ההסדרה הוא דריסת רגל בוטה של מערכת המשפט בתחום המדיניות, בעיתוי לא מקרי סמוך להחלת הריבונות. חובה עלינו, נבחרי הציבור, לממש את ההבטחה שנתנו לציבור ולהחיל ריבונות על כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון".

מפלגת ימינה: בית המשפט דורס את הדמוקרטיה

מפלגת ימינה בתגובה : "בית המשפט ממשיך לדרוס ברגל גסה את הדמוקרטיה ושוב מתערב בנושאים שאינם בתחום שיפוטו ומבטל את החלטת נבחרי הציבור. ימינה הגישה כבר את חוק פסקת התגברות שיעשה סוף לבושה הזו ויחזיר את המדינה לעם. מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט. אנחנו מצפים ממשלת גנץ נתניהו לתמוך בחוק ולא לסכלו".

לאחר פסילת חוק ההסדרה בבג"צ נמסר מ'שלום עכשיו', אחת העותרות: "חוק ההסדרה הוא אות קלון לכנסת ישראל ולדמוקרטיה הישראלית. אנו גאים ששימשנו כמבוגר האחראי שנלחם כל העת כדי לעצור אותו. הייתה זו חובתנו למנוע את הפגיעה בסיכוי לשלום, את הכשרת העבריינות וגזל האדמות השיטתי שהחוק נועד לאפשר. בלמנו את הניסיון הפסול להפקיע אדמות פרטיות של אנשים החיים תחת כיבוש על ידי ממשלה שלא הם בחרו לטובת התנחלויות חדשות שמטרתן לסכל הסכם מדיני. זהו ניצחון של שוחרי הצדק, השלום והדמוקרטיה ושל כל מי שמדינת ישראל חשובה לו יותר מחזון משיחי."

חברת הכנסת מרב מיכאלי בתגובה לפסילת בג"צ את חוק ההסדרה: בג"צ בסך הכל אישר את מה שחזרנו ואמרנו במאבק נגד החוק המביש הקרוי בשם המכובס "חוק ההסדרה": חוק גזל קרקעות, לא חוקתי, לא מוסרי, ומסוכן למדינת ישראל. ביטולו של החוק מציל את ישראל מצרה גדולה. עכשיו צריך לבטל גם את הגזל הגדול הבא – הסיפוח.

ח"כ יוסף ג'בארין בתגובה לפסיקת בג"ץ: שום חוק לא יכול להסדיר כיבוש ונישול אי אפשר להסדיר כיבוש ונישול. לא בחקיקה, ולא בתכניות סיפוח ואפרטהייד משיחיות. טוב עשה בג"ץ שפסק נגד גזל קרקעות פרטיות של פלסטינים לטובת מתנחלים. עכשיו עלינו להעלות הילוך במאבק נגד הסיפוח המסוכן. ביחד נוכל לעצור אותו.

ח"כ קטי שטרית בתגובה לביטול חוק ההסדרה ע"י בג"ץ: צר לי מאוד שביהמ"ש העליון מבטל פעם נוספת את עקרון הפרדת הרשויות ומייתר את עבודת הכנסת. חוק ההסדרה נתן פתרון הולם לבעלי הקרקע וחיזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, אך השופטים בחרו להחליף את שיקול דעת המחוקק בשיקול דעתם. לטובת האיזונים בין הרשויות, הגיע הזמן שבג"ץ ישים גם

צבי האוזר: "החלטה שגויה אבל יש לכבד את בית המשפט"

יו"ר ועדת חוץ ובטחון, ח"כ צבי האוזר בעמוד הפייסבוק שלו: הערב ברור יותר מתמיד- ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ויפה שעה אחת קודם. על הממשלה לעשות צעדים מעשיים בבניה ובחיזוק ההתיישבות ולממש הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות.יחד עם זאת, יש לכבד את החלטות בית המשפט גם ברגעים קשים כשהחלטות אלה אינן מתיישבות עם רצוננו. עלינו לזכור, עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי החלטות ומעשי ממשלת ישראל. מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון הוא מהמפעלים החשובים והמשמעותיים ביותר שהקימה התנועה הציונית. המתיישבים הם חלוצים שנשלחו בשם מדינת ישראל ליישב ירכתי ארץ בתנאי חיים מורכבים על בסיס ערכי ההתיישבות ותוך כיבוד החוק ועקרונות היסוד של מדינת ישראל.

חוק ההסדרה
חוק ההסדרה : צילום: PIXABAY
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן