ועדת הקורונה: לאפשר הכנסת תיירים ממדינות ירוקות

הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידת אדמה
משרד הבריאות מזהיר: נתקלנו בזיופי תוצאות בדיקות. יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון: חובה לייצר תכנית עתידית, וודאות עבור האזרחים – ולייצר שגרת קורונה.
מדינות המתירות כניסת ישראלים ללא בידוד: בולגריה, יוון, קרואטיה ורואנדה

קורונה
צילום : pexels

 

וועדת הקורונה בכנסת שבה ודנה היום בפתיחת התעופה לישראל – וממנה. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) דרשה לאפשר הכנסת תיירים ממדינות ירוקות, ובקשה לקבל את תבחיני רשימת המדינות. לדבריה, "חובה לדעת מה התבחינים למדינות הירוקות, כי יש מדינות שמצבן טוב יותר מאלו המוצגות ברשימה – אך משום-מה לא נכנסו אליה". היא דרשה לקבל את נתוני המדינות הירוקות, לפי מספר הבדיקות הנעשות בהן, מספר המאומתים, החולים הקשים והנפטרים – כדי לערוך השוואה מדוקדקת מול נתוני מדינת ישראל., ותהתה "האם אופן הצגת נתוני התחלואה נובע מהדרך בה אנו מציגים – הוא שהופך אותנו למדינה אדומה?!". 

"מה שאנחנו מבקשים זה לקבל את התבחינים על פיהם התקבלו ההחלטות, כולל כל הנתונים של המדינות השונות שהוגדרו כירוקות ואדומות. שנציגי הממשלה ונציגי הקבינט יגידו לנו מה רמת הסיכון שתיירים ממדינות ירוקות יגיעו לישראל, בצורה מדויקת אני רוצה לדעת כמה חולים נכנסו לישראל ממדינות אחרות. הדבר הנוסף שאנחנו מבקשים הוא שיתחילו ליצר לנו תכנית עתידית. צריך לייצר וודאות עבור האנשים – ולייצר שגרת קורונה". 

לדברי יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית, כבר בחודש אפריל הוצג מתווה למשרד הבריאות לחידוש התעופה.

עיקרי המתווה הוא שכניסת נוסעים ישראלים בלבד, ממדינה ירוקה, ללא חובת בידוד וללא חובת בדיקות. טרם הטיסה ימלאו הנוסעים הצהרת בריאות באתר משרד הבריאות, ויצהירו כי לא שהו ב-14 הימים האחרונים ב"מדינה אדומה" (לא כולל ישראל, כמובן). משרד הבריאות יאפשר ביצוע בדיקות לישראלים טרם יציאתם לחו"ל, ככל שיידרש, ורשימת "המדינות הירוקות" תפורסם באתר משרד הבריאות ותעודכן אחת לשבועיים. מדינות 'ירוקות' ע"פ תבחיני משרד הבריאות (נכון לאתמול, כ"ו במנחם-אב, 16 באוגוסט) הן אוסטריה, איטליה, אסטוניה, בולגריה, בריטניה, גאורגיה, גרמניה, דנמרק, הונג קונג, הונגריה, יוון, ירדן, לטביה, ליטא, ניו זילנד, סלובניה, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, קנדה, רואנדה. מדינות המתירות כניסת ישראלים ללא חובת בידוד הן בולגריה, יוון, קרואטיה ורואנדה. 

מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) קרא לאמץ את התקן שבולגריה אימצה והוא מדרג את המדינות לפי רמת תחלואה מסוימת, איילת שקד (ימינה) קראה לאפשר טיסות לארה"ב במגבלה של עריכת בדיקה 3 ימים לפני הטיסה חזרה, עליה למטוס רק אם הבדיקה תתברר כשלילית, ועריכת בדיקה נוספת בנתב"ג, יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) קרא לקצר את זמן העדכון של רשימת המדינות משבועיים – לשבוע ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) קראה שוב לפתיחת מעבדת-בדיקות בנתב"ג.

איתן בן דוד, נציג המטה לביטחון לאומי, סיפר כי

לכל מדינה יש תבחינים שונים להגדרת רמת התחלואה, ואף מדינה לא מפרסמת תבחינים אחרים, וגם תבחינים אלו משתנים ממדינה למדינה ומעת לעת. לדבריו, הוחלט כרגע בקבינט הקורונה לא להתיר כניסת זרים, "ואם נתחיל להתיר ממדינות מסוימות יחלו לחצים להתיר כניסה גם ממדינות 'אדומות'. ככל שנוריד את רמת התחלואה כך תתאפשר יותר ויותר יציאה ליותר מדינות. בכל מדינות אירופה יש רמת תחלואה עולה – וגם בכניסה ממדינות המוגדרות כעת 'ירוקות' אנו לוקחים סיכון, כי רמת התחלואה גם שם – בעליה". 

לדברי ד"ר אשר שלמון, ראש המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות,

"אי אשפר לשגע את האזרחים שהזמינו כרטיסים, לכן הוחלט גם באיחוד האירופי לעדכן רק פעמיים בחודש. ברור שאם תהיה התפרצות חמורה במדינה מסוימת – ברור שנעדכן מידית. אנו פועלים להכנסת תיירים ממדינות ירוקות. נתקלנו בזיופי תוצאות בדיקות, ובזיופי מסמכים של משרד הבריאות. מי שחלה בחו"ל והחלים – לא יהיה חייב בבידוד עם הגעתו לארץ. יצא מכרז להקמת מעבדה בנתב"ג, ולגבי ארה"ב, בכל מדינה יש פיקוח ובקרה וכללים אחרים, אך מבחינת התחלואה עדיין רחוק מקביעת מתווה כללי – אלא רק למקרים פרטניים". 

עו"ד דוד שפרכר אשר שותף לכתיבת המתווה לפתיחת השמיים מטעם המטה להצלת תיירות חו"ל ומטה עתיד התיירות, הדגיש כי

"ישראל ומשרד הבריאות שותפים בפרויקטים של האיחוד ולפיכך חובה ליצור הידברות מיידית ורציפה עם האיחוד ולהסתמך על נתונים ולא החלטות שרירותיות כפי שהתקבלו עד כה", אילנה סלום, מהמטה לעתיד התיירות טענה כי "צריך לנהל מדיניות סיכונים אל מול סיכויים. אנחנו מדברים על ענף של רבע מיליון מועסקים ישירים ועקיפים, ופריפריות משותקות. שימו אותנו מול עיניכם ותמצאו פתרון שיניע את הסיכוי".

אתר הכנסת: www.knesset.gov.il

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן